Βιωματικό σεμινάριο Δυσαριθμησίας. Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση



Βιωματικό σεμινάριο Δυσαριθμησίας.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά,
στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Τα βιωματικά σεμινάρια αποτελούν έναν κύκλο πέντε  σεμιναρίων για τη Δυσαριθμησία.
Τα τρία βιωματικά σεμινάρια αφορούν την ύλη της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τα υπόλοιπα δύο της δευτεροβάθμιας.

Τα σεμινάρια είναι αυτοτελή και δεν είναι υποχρεωτική η συμμετοχή σε όλα ή
σε προηγούμενες ενότητες,
ενώ η συμμετοχή είναι ανοιχτή προς όλους τους ενδιαφερόμενους.


Πόλη: Ιωάννινα
Ημερομηνία: 21 Μαΐου 2017
Ώρες: 10:00 - 16:00
Χώρος διεξαγωγής: γίνεται γνωστός στους συμμετέχοντες μια εβδομάδα πριν τη διεξαγωγή του σεμιναρίου, ανάλογα με τις ανάγκες χρήσης της αίθουσας
Αριθμός συμμετεχόντων: περιορισμένος

Σημείωση: Θα διεξαχθεί η ενότητα (Α', Β' ή Γ') με τη μεγαλύτερη συμμετοχή. Περισσότερες πληροφορίες για την κάθε ενότητα μπορείτε να δείτε παρακάτω.


Εισηγητής:
Δρ. Γιάννης Καραγιαννάκης, Μαθηματικός
Επισκέπτης Καθηγητής University of Malta
Research Associate, Catholic University of Leuven
Διδάσκων Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών



Στόχος των βιωματικών σεμιναρίων είναι η παρουσίαση αποτελεσματικών μεθόδων διδασκαλίας Μαθηματικών για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δυσκολεύονται στα Μαθηματικά είτε λόγω ειδικών μαθησιακών δυσκολιών / διαταραχών (Δυσλεξία, Δυσαριθμησία, ΔΕΠΥ, Αυτισμό, κ.α.), είτε λόγω ανεπαρκούς διδασκαλίας και μαθηματικοφοβίας. Οι τεχνικές διδασκαλίας  διαφοροποιούνται ανάλογα με το είδος των δυσκολιών καθώς και μαθηματικό προφίλ κάθε μαθητή. Πρόκειται για ένα βιωματικό τρόπο εκπαίδευσης πάνω στις προτεινόμενες στρατηγικές διδασκαλίας και δραστηριότητες αφού υλοποιούνται από τους συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων μέσω φύλλων εργασίας και χειροπιαστών αυθεντικών υλικών όπως αληθινά νομίσματα, τραπουλόχαρτα, μετροταινία, προϊόντα της καθημερινότητας, κ.α. (Καραγιαννάκης, 2016).


Οι τεχνικές διδασκαλίας που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα των σεμιναρίων εστιάζουν από τη μια στον πυρήνα των Μαθηματικών εννοιών στοχεύοντας στη βαθιά κατανόηση τους (εννοιολογική διδασκαλία) και από την άλλη σε τεχνικές μοντελοποίησης (ευρετική διδασκαλία) και αυτοματοποίησης (σαφής διδασκαλία) βασικών μαθηματικών δεδομένων και διαδικασιών ανάλογα με το μαθησιακό προφίλ του κάθε μαθητή στα Μαθηματικά (Καραγιαννάκης, 2012).  Τα παραπάνω μοντέλα διδασκαλίας φαίνεται πως είναι τα περισσότερο αποτελεσματικά για μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στα Μαθηματικά σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία (Gersten et al., 2009; Yayanthi et al., 2008).



Περιεχόμενο Α' Ενότητας
1. Θεωρητικό πλαίσιο (1 ώρα)
Θα γίνει αναφορά στον τρόπο αξιολόγησης των δυσκολιών στα Μαθηματικά μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω ενός πρακτικού μοντέλου διερεύνησης των δυσκολιών στα Μαθηματικά (KaragiannakisBaccaglini-Frank & Papadatos, 2014), το οποίο επιτρέπει τη σκιαγράφηση εξατομικευμένων γνωστικών προφίλ στα Μαθηματικά (Karagiannakis & Baccaglini-Frank, 2014) και παράλληλα θα συζητηθούν συγκεκριμένα γνωστικά προφίλ στα Μαθηματικά Ελλήνων μαθητών με ειδικές δυσκολίες/διαταραχές όπως Δυσλεξία, Δυσαριθμησία, ΔΕΠΥ, Αυτισμό, οριακή νοημοσύνη κ.α.

2. Στρατηγικές διδασκαλίας των παρακάτω εννοιών και διαδικασιών (5 ώρες):
Ι. Ανάπτυξη αίσθησης αριθμών
Τρόποι αναπαράστασης του αριθμού
Κατανόηση των αρχών της μέτρησης
Αριθμητική ευελιξία

ΙΙ. Δεκαδικό Σύστημα
Κατανόηση τρόπου λειτουργίας του Δεκαδικού Συστήματος
Δομή του Δεκαδικού Συστήματος
Θεσιακή αξία αριθμών
Δομή – Ανάγνωση – Γραφή Ακέραιων & Δεκαδικών αριθμών
Ο ιδιαίτερος ρόλος του μηδενός (0) και της μονάδας (1)

ΙΙΙ. Πρόσθεση
Κατανόηση της έννοιας της πρόσθεσης
Στρατηγικές αυτοματοποίησης βασικών γεγονότων πρόσθεσης
Στρατηγικές νοερής πρόσθεσης (με το μυαλό)
Στρατηγικές κάθετης πρόσθεσης

ΙVΑφαίρεση
Κατανόηση της έννοιας της αφαίρεσης
Στρατηγικές αυτοματοποίησης βασικών γεγονότων αφαίρεσης
Στρατηγικές νοερής αφαίρεσης (με το μυαλό)
Στρατηγικές κάθετης αφαίρεσης




Περιεχόμενο Β' ενότητας
Στρατηγικές διδασκαλίας των παρακάτω εννοιών και διαδικασιών:
I. Πολλαπλασιασμός
Κατανόηση της έννοιας του πολλαπλασιασμού
Προπαίδεια
Στρατηγικές νοερού πολλαπλασιασμού (με το μυαλό)
Στρατηγικές κάθετου πολλαπλασιασμού
Τρόποι εύρεσης του Ελάχιστου Κοινού Πολλαπλάσιου (ΕΚΠ)

II. Διαίρεση
Κατανόηση της έννοιας της διαίρεσης
Στρατηγικές νοερής διαίρεσης
Στρατηγικές κάθετης διαίρεσης
Τρόποι εύρεσης Μέγιστου Κοινού Διαιρέτη (ΜΚΔ)

ΙΙΙ. Κλάσματα
 Κατανόηση της έννοιας του κλάσματος
 Κλασματική μονάδα
 Γνήσια και καταχρηστικά κλάσματα, μικτοί αριθμοί
 Πράξεις με κλάσματα


Περιεχόμενο Γ' Ενότητας
Στρατηγικές διδασκαλίας των παρακάτω εννοιών και διαδικασιών:
Ι. Επίλυση λεκτικών προβλημάτων
Προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης
Προβλήματα πολ/σμου και διαίρεσης
Προβλήματα με ΕΚΠ και ΜΚΔ
Προβλήματα με ανάλογα και αντιστρόφως ανάλογα ποσά
Προβλήματα με ποσοστά

ΙΙ. Αριθμητικές παραστάσεις και εξισώσεις
Υπολογισμός τιμής αριθμητικής παράστασης
Κατανόηση του συμβόλου της ισότητας (=)
Κατανόηση της έννοιας της εξίσωσης
Επίλυση απλών εξισώσεων


Το σεμινάριο απευθύνεται:
κυρίως σε ειδικούς, εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και γονείς που αναζητούν έναν απλό και δομημένο τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος των  Μαθηματικών προκειμένου να βοηθήσουν τους μαθητές τόσο στην τρέχουσα ύλη της τάξης όσο και στην κάλυψη παρανοήσεων και κενών των προηγούμενων ετών. Οι τεχνικές διδασκαλίας που προτείνονται εφαρμόζονται τα τελευταία 30 χρόνια με εξαιρετική επιτυχία στο πρότυπο σχολείο για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες Eureka Leuven School του Βελγίου.


Δίδακτρα:
Εκδηλώστε το ενδιαφέρον σας, συμπληρώνοντας την αίτηση συμμετοχής, για να ενημερωθείτε σχετικά.

Στα δίδακτρα συμπεριλαμβάνονται:
• Παρακολούθηση σεμιναρίου
• Υλικό σε έντυπη μορφή
• Βεβαίωση παρακολούθησης
• Καφές & σνακ στο διάλειμμα



Εγγραφές – Αιτήσεις συμμετοχής:
Καθημερινά:
- στο Διεπιστημονικό Κέντρο Ηπείρου (Κερκύρας 5 - Ιωάννινα) ή
- ηλεκτρονικά στον παρακάτω σύνδεσμο:

Πληροφορίες: 6986180630



Για την καλύτερη ενημέρωσή σας στο facebook κάντε like στη σελίδα μας!