Διεπιστημονικό Κέντρο Ηπείρου: Συμπτώματα των Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά και της Δυσαριθμησίας

Συμπτώματα των Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά και της Δυσαριθμησίας

από τον Δρ. Ιωάννη Καραγιαννάκη
Μαθηματικό,
Συνεργάτη του Διεπιστημονικού Κέντρου Ηπείρου


Τα Μαθηματικά αποτελούν ένα πολύπλοκο μάθημα που περιλαμβάνει διαφορετικούς τομείς, όπως η αριθμητική, η επίλυση αριθμητικών προβλημάτων, η γεωμετρία, η άλγεβρα, οι πιθανότητες, η στατιστική, ο διαφορικός λογισμός κ.α. κάτι που συνεπάγεται την κινητοποίηση διαφόρων βασικών δεξιοτήτων που σχετίζονται με την γλωσσική επεξεργασία, τη μνήμη, τη χωρο-χρονική αντίληψη, τη μαθηματική λογική, τη μεταγνωστική ικανότητα (Καραγιαννάκης, 2012). Τα συνήθη συμπτώματα που παρουσιάζουν τα άτομα με ΜΔΜ είναι η αδυναμία κατανόησης βασικών μαθηματικών εννοιών, η χαμηλή επίδοση στο μάθημα των Μαθηματικών του σχολείου (ενώ μπορεί να παρατηρείται καλή βαθμολογία στα άλλα σχολικά μαθήματα) καθώς και η δυσκολία χειρισμού των αριθμών σε καθημερινές περιστάσεις, όπως στις οικονομικές συναλλαγές, στο να λέει κανείς την ώρα ή να θυμάται αριθμούς τηλεφώνων.

Στη συνέχεια παρατίθενται τα βασικά συμπτώματα που   που βασίζονται σε  λογική σειρσκολιενδέχεται οι μαθητές με ΜΔΜ να εμφανίζουν (ε.ων δυνατών τους σημείων  ριμένοαι κατ'ίτε μεμονωμένα, είτε με οποιονδήποτε συνδυασμό τους) στην προσπάθεια τους να κατακτήσουν βασικές μαθηματικές δεξιότητες:
  • Δυσκολίες στη μέτρηση (ευθεία ή/και αντίστροφα).
  • Δυσκολίες στην κατά προσέγγιση εκτίμηση μιας συλλογής αντικειμένων.
  • Δυσκολίες στη σύγκριση αραβικών αριθμών. 
  • Δυσκολία ακριβούς τοποθέτησης των αριθμών στην αριθμογραμμή.
  • Δυσκολεύονται να ανακαλούν από τη μνήμη τους απλά αριθμητικά γεγονότα, όπως αυτά της προπαίδειας. Ακόμη και όταν καταφέρνουν μετά από πολύ κόπο να τα μάθουν, τα ξεχνάνε σε αρκετά σύντομο χρονικό διάστημα.
  • Δυσκολεύονται  να κάνουν νοερές πράξεις αυτόματα, επιμένοντας στη μέτρηση με τα δάχτυλα.
  • Δυσκολεύονται να θυμούνται τη μαθηματική ορολογία (π.χ. άθροισμα, μήκος, αριθμητής, παρονομαστής, υποτείνουσα).
  • Δυσκολεύονται να συγκρατούν στη μνήμη τους τα δεδομένα και τα ζητούμενα ενός προβλήματος.
  • Δυσκολεύονται να εφαρμόζουν μαθηματικές διαδικασίες οι οποίες περιλαμβάνουν πολλά βήματα.
  • Δυσκολεύονται να αντιληφθούν μαθηματικές έννοιες και σχέσεις.
  • Δυσκολεύονται να αντιληφθούν βασικές αρχές της λογικής όπως την έννοια της συνεπαγωγής: Αν..., τότε...
  • Παρουσιάζονται αναποφάσιστοι και διστακτικοί όσον αφορά τη μέθοδο που θα επιλέξουν για τη λύση του προβλήματος. Συχνά επιλέγουν αυτή που διδάχθηκαν πιο πρόσφατα παρόλο που δεν είναι αποτελεσματική.
  • Δυσκολίες στη γραφή των αριθμητικών συμβόλων.
  • Σύγχυση των αριθμητικών συμβόλων (4 & 7,  2 & 5,  6 & 9) και των πραξιακών συμβόλων  (+,  -,  x,  :,  = ) τα οποία μοιάζουν μεταξύ τους είτε οπτικά είτε φωνολογικά.
  • Δυσκολίες στην εκτέλεση των τεσσάρων βασικών μαθηματικών πράξεων οι οποίες εκτελούνται κάθετα.
  • Δυσκολίες στην επεξεργασία γεωμετρικών σχημάτων και στην ερμηνεία γραφικών παραστάσεων.


Ο Δρ. Καραγιαννάκης είναι εισηγητής εξειδικευμένων σεμιναρίων, που πραγματοποιούνται μόνο από το Διεπιστημονικό Κέντρο Ηπείρου, για τις Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά και τη Δυσαριθμησία. Περισσότερες πληροφορίες για αυτά μπορείτε να δείτε εδώ.